צור קשר
...Loading...

כתיבה מקצועית- למה ואיך? / יעל שחר

במאמר זה ברצוני להעלות לשיח את חשיבות הכתיבה המקצועית בתחום של הפסיכותרפיה הגופנית. ארצה להציע בנוסף הצעות פרקטיות שנועדו לסייע בכתיבה קלינית ומקצועית הנשענת על מקורות. את המאמר אחלק לשני חלקים: חלק ראשון יעסוק בסוגיה המרכזית של כתיבה מקצועית. האם כדאי בכלל לטרוח ולכתוב אותה? והחלק השני, יעסוק בכללי כתיבה הלכה למעשה ושימוש במקורות.

כתיבה – למה לטרוח ולכתוב?

לכתיבת מאמרים יתרונות רבים. כתיבה מסייעת כמנוף להעלאת הפרופיל האישי של הכותב. על מנת להגדיל את העשייה הקלינית שלנו, פעילות אקטיבית מעלה את הסיכויים לכך. מטפל/ת שמפרסמים מאמרים, שמם הולך לפניהם.

 בנוסף, כתיבת מאמרים מקצועיים מסייעת להעלאת השם של הפסיכותרפיה הגופנית בארץ ובעולם. היא עוזרת לשנות את התפיסה על התחום שלנו ממשהו 'אזוטרי' לסוג של פסיכותרפיה מקצועית שאינה עבודה אלטרנטיבית אלא נחשבת לפסיכותרפיה לכל דבר.  

ישנם אנשים פורצי דרך בעשייתם (כמו רייך, לואן, בויסן ואחרים...) אשר כתבו מאמרים חשובים ופרסמו את עבודתם הקלינית, אך לצערנו, השפה, כמו גם חוסר השימוש במקורות, לא אפשרה לקהל המקצועי הרחב לקבל אותם.

דעתי היא, שאם נשקיע בכתיבה מקצועית בתחום משלנו, מעבר לפרסום שיגדיל את העשייה הקלינית שלנו, הכתיבה תעזור ותגדיל את האפשרויות ואת ההסתכלות על המקצוע שלנו, ולפי עניות דעתי, בכך הסיכויים שהפסיכותרפיה הגופנית יתקבלו על ידי הממסד ויפתחו יותר ויותר אפשרויות עבודה בתוך ארגונים גדולים ומוסדות ציבוריים.

כתיבה מקצועית

"דע מאין באת" - שימוש במקורות – מדוע?

כולנו כתבנו עבודות במהלך שנות הלימודים ותיזה עם סיומם. כל עבודה כתובה יכולה להפוך למאמר מקצועי שראוי להתפרסם על ידי שימוש במקורות. הבסיס של שימוש מקורות הוא פשוט. הרעיון בכתיבת מקורות היא לתת קרדיט ולהצהיר שכל העשייה הקלינית, תיאורתית ואקדמית שלנו נשענת על ידע מוקדם. 

כל רעיון שאנו שואבים ממקום אחר (כמו ספר, מאמר או הרצאה) שאנו משתמשים בו, חייב להיות מוזכר מאיפה לקחנו אותו. כל מה שאנו כותבים בעבודה שבאה ממקור אחר צריכה להיות מוזכרת בגוף הטקסט ובסוף ברשימת המקורות ( אחרת זוהי גניבה מקצועית!). בנוסף, כאשר אנו נשענים על תרבות של ידע מוקדם, גם בנו ישתמשו. השם שלנו יעלה וישמעו עלינו מתוך הפורפסיה ומהציבור הרחב.

שימוש במקורות - איך?

חלק ראשון – השימוש במקורות בגוף הטקסט

חלק שני – רשימת המקורות בסוף המאמר. מקורות בכתיבה מקצועית בתחום הטיפול יהיו בפורמט   (American Psychological Association, 6th  APA  6)

את תבנית הפורמט ניתן למצוא בלינק: 

www.muhlenberg.edu/library/reshelp/apa_example.pdf 

ארחיב את אופן השימוש במקורות על פי הפורמט בחלק השני. אציג את האפשרויות בעברית ובאנגלית לנוחותכם/ן.

גוף הטקסט

 (פרקי אבות, פרק ו, ומסכת מגילה, דף טו עמוד א)"המביא דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם"

חז"ל הבינו את החשיבות והאחריות למידע אותו אנו מפיצים בעולם. האחריות שלנו לעזור לקורא להיות מסוגל כמה שיותר לגשת לתוך המקורות. כאשר אנו מצטטים מישהו ננסה ללכת למקור. זאת אומרת, נבדוק מי אמר זאת קודם עוד לפניו.

כיצד נשתמש בציטוט מקורות בתוך גוף הטקסט עצמו?




רשימת המקורות

רשימת המקורות מסודרת ומאורגנת לפי סדר ה - א' ב' בעברית , כמו כן באנגלית יופיע לפי סדר האותיות.

*** שימו לב לאופן בו המבנה משתנה, לאותיות ה ITALICS  ולאופן בו שם המשפחה מופיע במלואו ורק האות הראשונה של השם הפרטי ***


 
 
 

לסיום- רשימה לחיפוש חומרים ברשת, בעברית ובאנגלית:

הפורטל לפסיכותרפיה גופנית - http://www.bpsy.co.il/

מגזינים אלקטרוניים של הפסיכותרפיה הגופנית:

International Body Psychotherapy Journal - www.ibpj.org

 

Somatic Psychotherapy Today - www.somaticpsychotherapytoday.com

 

Body, Movement and Dance in Psychotherapy - www.tandfonline.com

 

 

מנועי חיפוש למאמרים אלקטרוניים (חלק ממנועי החיפוש הם בתשלם אך חלקם מפרסמים את התקציר בחינם):

scholar.google.com

www.academia.edu

www.tandfonline.com

Wiley Online Library

מאמרים בעברית בגרסה אלקטרונית ובחינם:

 www.hebpsy.net פסיכולוגיה עברית -

www.tdil.org טד"י –

ואחרון חביב

חשוב שנזכור כי כתיבת מקורות אינה אינטואיטיבית. ברגע שנשמור את כללי הכתיבה המקצועית נוכל לשחק עם הרעיונות שלנו ולשתף עם הקוראים את העשייה, החשיבה והשאלות שנובעות מתוך העבודה הקלינית שלנו!

כמה מילים אישיות ממני

את הכשרותי בפסיכותרפיה הגופנית עברתי בלונדון. התחלתי את המסע בבית הספר הלונדוני לפסיכותרפיה ביודינמית (שיטת גרדה בויסן) ומשם המשכתי את התפתחותי המקצועית בפסיכותרפיה גופנית התייחסותית (עם דר' אסף רולף בן-שחר).

כבר בלימודי הליבה נוכחתי לראות כי הרבה ממאמריה של גרדה בויסן (עליהם התחנכנו בשנות הלימודים) לא התפרסמו כמאמרים מקצועיים  משום שכתיבתם היתה חסרה במקורות וברמה שתתאים למגזין מקצועי. דבר זה, לצערי, מידר וצמצם את חשיפת העשייה הביודינמית מכלל השדה הטיפולי. כתלמידה כאשר התלוננתי שאין מספיק חומרים מפורסמים, קיבלתי בתגובה את ההסבר כי אנו, מטפלים בפסיכותרפיה הגופנית, נשענים בעבודתינו על הצד החוויתי, והרבה פעמים האינטואיטיבי, ומילים, לא פעם חסרות.

כמי שמעריכה כתיבה ומילים, הלכתי וביקשתי ללמוד יותר על כתיבה מקצועית. ללא הדרכה צמודה אין לי ספק כי לא הייתי מנסה לגשת לתחום הכתיבה, והייתי נשארת עם עבודה קלינית עמוקה אך עם שפה מוגבלת וללא יכולת שיתוף. מאמר זה נועד לספק הדרכה ראשונית ובסיסית, כאשר תקוותי היא שזה יצית בכם/ן את הרצון להוציא את העשייה הקלינית והראויה שלכם/ן החוצה.

ברצוני להודות לד"ר אסף רולף בן-שחר שבנדיבותו צייד אותי בחומרי לימוד והנחייה בתחום הכתיבה המקצועית ובכללי השימוש במקורות.

"נדמה כי את רב הכשרותינו עברנו מתוך ביסוס על חוויה מעמיקה ופחות על דגש אקדמי ותאורטי. אני חשה כי חובתנו כמטפלים לפתח יותר את תחום הכתיבה המקצועית כדי שתוכל להגיע לשדה הרחב יותר ולקבל את ההכרה הראויה לה. על כן אני משקיעה בלימוד כתיבה קלינית מקצועית בעברית ובאנגלית. בין מאמרי תוכלו לקרוא את ברית מילה - מילה גסה? שהתפרסם בפסיכולוגיה העברית. אני מרגישה מחויבת למקצוע בו בחרתי, או נבחרתי. אני ממשיכה את התפתחותי האישית והמקצועית, ומלווה על ידי מדריכים ומורים שמקדמים ומגדלים אותי. אני מוצאת כי החיבור לתקווה ולאמונה היא שמניעה אותי בעבודתי. דווקא מתוך הסבל האנושי התקווה לסוף טוב יותר נולדת". לכרטיס של יעל, לחצו כאן