צור קשר
...Loading...

לחיות בקשר עם גופנו - אורלי זילברברג

בין הברקנים שצמחו כבר

פרח קטן בצהוב זהב

אמר "נוכח".

מה כבר יכולתי לעשות?

אמרתי גם אני "נוכח".

גם השמש זרחה.

(יאניס ריצוס)

לחיות בקשר עם גופנו

אחד הנושאים המרכזיים, המהווים ערובה למיצוי חיינו באופן ממלא ומספק, מתקשר למקום של תחושת הנוחות שלנו עם עצמנו ועם אחרים. מדובר על מידת יכולתנו להרגיש נוכחים ונראים, להיות מסוגלים לנהל מערכת יחסים בריאה ומפרה עם הסובבים אותנו, תוך שמירה על החיבור לעצמנו ועל והיכולת לתת ביטוי למי שאנחנו באמת. 

לא מעט אנשים מתקשים לבטא את עצמם ואינם מצליחים לחוות את חווית הניראות של אישיותם האותנטית. הם מצמצמים עצמם, לעיתים מנסים לרצות את הסביבה, מתפשרים על הרבה דברים בחייהם וסובלים מעכבות ופחדים. לא מעט אנשים משקיעים אנרגיה רבה בהסתרת האני האמיתי שלהם וכלפי חוץ מנסים לעמוד בכל התחייבויותיהם, כשלמעשה הם חיים בניתוק מיכולותיהם ומתשוקתם וחשים ריקנות ותסכול.

רבים עסקו באספקטים שונים בתיאוריות על האישיות המובילה להבנת גורמי רקע לבעיות בביטוי עצמי. בראייה הפסיכואנליטית, מנקודת המבט של תיאוריות יחסי אובייקט ומזווית הפסיכולוגיה של העצמי, ניתן למצוא קשר בין אי תקינות בשלבים המוקדמים של התפתחות האישיות לבין עכבות המרחיקות אותנו מעצמנו וחוסמות אותנו רגשית. 

בתפיסתה של הפסיכותרפיה הגופנית, נוכל להיות מחוברים לעצמנו ולהרגיש נראים ונוכחים כאשר נחיה בקשר עם גופנו. אסף בן שחר (בן שחר,2013) מדבר על ההנכחה הגופנית (Embodiment) "המתייחסת לאחידות הבלתי נמנעת של הגופנפש - כמו גם למיומנות של חיזוק וטיפוח הקשר בין הממדים הגופניים לממדים הנפשיים של גופנו" (עמ' 204). וכן הוא כותב: "כשאנו חווים את העולם, אנו עושים זאת באמצעות גופנו – וללא חיבור לגוף אנו הופכים אבודים וחסרי בית" (עמ' 135).

אחד הכלים שבעיניי יש לו ערך רב בעבודה האינטגרטיבית בקליניקה, הוא שילוב נשימה וביטוי קולי. בקול ובנשימה יש משהו מאד ראשוני המתקשר ללידה. כאשר עומד להיוולד תינוק, ישנו הרגע המרגש שבו יגיח לאוויר העולם יחד עם הציפייה הדרוכה לא רק לראותו, אלא גם לשמוע את קול בכיו, שהוא בבחינת הוכחה שהתינוק עשה בבטחה את המעבר ויכול כעת לנשום בכוחות עצמו.

הפעולה הראשונה שאנו מבצעים כאשר אנו באים לעולם, היא לנשום את הנשימה הראשונה ושואפים לתוכנו חיים. עם מותנו אנו משחררים את עצמינו מהחיים בנשימה האחרונה. הנשימה היא תהליך המשפיע על הפעילות התקינה של התאים בגוף. בנשימה וגם בקול משתקפים הרבה היבטים של החוויה האנושית. דרך ההתבוננות בהם אפשר ללמוד הרבה על מצבנו הרגשי, הפיזי והמנטאלי.

מעניינת ההתייחסות הקמאית לקול ולנשימה במיתוסים קדומים של סיפור הבריאה. בריאת האדם ע"י נשיפה: בספר בראשית " וייצר ה' אלוהים את האדם עפר מן האדמה ויפח באפיו נשמת חיים ויהי האדם לנפש חיה". בדרום מזרח אסיה קיים מיתוס בריאה המתאר כיצד יצר אלוהים את בני האדם הראשונים מאדמה ועורר אותם לחיים בנשיפה אל תוך "הנקודה הרכה" בגולגלתם (ויליס 1999). בריאת האדם ע"י הגיה בקול "ויאמר אלוהים ויהי אור ויהי אור". דוגמא נוספת היא המיתוס של המצרים העתיקים שהאמינו שהאל תות ביטא שם של אובייקט ובכך גרם לו להיווצר. וכן דוגמאות מתרבויות נוספות: אגדות ההופי מספרות על "אשת העכביש" אשר שרה את שיר הבריאה מעל קיבלו חיים באמצעות כוח הנשמה של הקול" (גולדמן 1999).

עבודה בעזרת קול מצריכה פיתוח של מיומנות ההקשבה. תוך כדי הקשבה ניתן לעשות סינון משמעותי לחלק מהקולות הפנימיים שלנו ולזהות את אלה שפיתחנו עם השנים העובדים על אוטומט. קולות המדברים ביקורת עצמית, רגשות אשם, פחדים  – מגוון של קולות העשויים לחסום ולמנוע מקולות חדשים לבוא לידי ביטוי, ולקדם את התפתחותנו וצמיחתנו. בהקשבה לביטוי הקולי של הכאב, נשמעים הקולות האוטומטיים ונחשף מקור הסבל. בטיפול ניתן לעבור תהליך של הטמעת הקולות החדשים והמעצימים המתעוררים בתוכנו. מיומנות ההקשבה לגוף תלויה ביכולת שלנו לנשום. "כאשר נשימתנו חופשית, יכולת ההקשבה שלנו גדלה" (שמיר, 2006).   

את המשמעות של הנשימה המעגלית (הנשימה המודעת) בטיפול ניתן לתאר כתהליך המחזורי של גאות ושפל. שאיפה ונשיפה. התמלאות והתרוקנות. בתנועה של "גל רודף גל" נוצר ריתמוס המאפשר לתכנים שונים, חלקם רגשיים וחלקם פיזיים, לעלות ולצוף למודע.

בתנועה הזו המוכלת, במרחב עוטף ובטוח, יש ומשהו בתוכנו יפתח ונוכל לרגעים להתחבר מחדש לניגון המקורי והאמיתי שלנו ויש האומרים שזו תחושה, חוויה, של חזרה הביתה.


ביבליוגרפיה:

            1.  בר, א. (2000). מסתרי הקול האנושי. חיים אחרים , דצמבר 2000: גליון : 51. 

            2.  בן שחר, א. אנטומיה של טיפול. פרדס. חיפה. עמ'  204, 135, 134.

            3.  גולדמן, ג. (1999). צלילים מרפאים. אח. עמ' 36-37.

            4  . ויליס ר. (1999). המיתולוגיה של עמי העולם. הד ארצי. אור יהודה. עמ' 22.. 

            5.   שמיר, א. (2006). קול הרוח על יכולתו של הקול לרפא. עמ'  29, 32, 49-41, 88, 89, 125 ,126.  


אורלי זילברברג - פסיכותרפיסטית גופנית ומנחת מעגלי הקשבה. ליווי ותמיכה בתקופות של מעברים ובעתות משבר.

לכרטיס של אורלי

הפורטל לפסיכותרפיה גופנית, הנו האתר המוביל בישראל בתחום פסיכותרפיה ממוקדת גוף-נפש-רוח. חזון האתר הוא להשפיע על כמה שיותר מעגלים ולהעלות מודעות לתהליכי התפתחות המשפיעים ישירות על כל מערכות היחסים באשר הם.

התוכן באתר נכתב על ידי אנשי מקצוע בתחום, באחריותם ואינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי. 

עוד אודות הפורטל, בקישור זה

בלוגים נוספים