צור קשר
...Loading...

מיינדפולנס משפחתי - הבלוג של גילי סלעי

יונה וולך כתבה:

שלח לי שקט טוב מוגן
שלח לי שקט מענן
שלח לי שקט ממוכן
לשמוע שקט לא מכאן
תשלח לי שקט בקופסא, מארץ רחוקה.

שלח לי שקט מאורגן
שלח לי שקט מעודכן
שלח לי שקט מפואר
תשלח לי שקט מהכפר
תשלח לי שקט בקופסא, מארץ רחוקה.

שקט, שקט, שקט מופתי
מיום הולדתי עד יום מותי
שקט עד יום מותי.

שלח לי שקט מהודר
שלח לי שקט מאולתר
שלח לי שקט ירח
תשלח לי שקט בין כוכבים
תשלח לי שקט בקופסא מארץ רחוקה.

השגרה שלנו רצופה בכל-כך הרבה רעש...

ניתן להבין את הכמיהה הזו לשקט, לא?

אבל איך עושים את זה?

אנחנו מופצצים כמעט בכל רגע נתון בכל-כך הרבה אינפורמציה. כולנו מחוברים לטלפונים החכמים, המעדכנים אותנו בכל רגע באלפי התרחשויות. חלקן מרחבי הגלובוס וחלקן מרחבי החיים הפרטיים של חברינו, שנראה שהם לעולם פוטוגנים, שזופים ועושים חיים... וכל זה עוד לפני שדיברנו על צרכי היום-יום שלנו: תפעול משפחה, ילדים, עבודה...

איך מייבאים את השקט הזה אל החיים שלנו? אל חיי המשפחה שלנו ? ואל חיי הילדים שלנו?

בשלב ראשון לומדים להתמקד ברגע אחד.

לומדים לשים לב רק לדבר אחד אותו אנחנו עושים (למשל הנשימה שלנו, היא משהו שאנחנו כל הזמן עושים) אבל לא רק. אפשר לבחור פעילות יומיומית כגון מקלחת ולהחליט שעושים אותה בתשומת לב מלאה (למגע המים, לריח הסבון, למנח הגוף ועוד ועוד) מבלי לנדוד עם המחשבות שללא ספק תהיינה שם גם.

ההזמנה הזו להתמקד ולבחון לעומק את מה שקורה ברגע נתון, ללא שיפוטיות וללא תגובתיות היא למעשה ההגדרה של MINDFULNESS.

ג'ון קאבט-זין שהיה מהראשונים שהביא את תרגול המיינדפולנס למערב, הגדיר את התרגול כך:

  • מיינדפולנס הוא המודעות העולה מהבאת קשב להווה מרגע לרגע באופן מכוון ובלתי שיפוטי. ( ג'ון קבט-זין 2007)

היכולת לשים לב רק לדבר אחד ולהתרכז בו מבלי שהמחשבות תנדדונה הלאה, זו יכולת שאנחנו לא מספיק מתרגלים. זו יכולת שאפשר לאמן בדיוק כפי שאנחנו מאמנים שריר. היכולת הזו היא יכולת הקשורה בתפקוד המוח שלנו ומשפיעה השפעה רבה על היכולת שלנו לחיות חיים מאוזנים יותר.

מיינדפולנס הוא תרגול פשוט שניתן ללמוד אותו. מאחריו עומדת משנה עמוקה ועתיקה בת אלפי שנים שלימד הבודהה שחי לפני כ- 2500 שנים במזרח. המשנה הזו עברה בין תלמידיו, נכתבה לאורך השנים ע"י ממשיכי דרכו, ועם השנים התפצלה לזרמים שונים, החוסים בין היתר תחת הכותרת בודהיזם.

מיינדפולנס הוא אחד התחומים הנחקרים מאוד בשנים האחרונות. כמות המחקרים העוסקים במיינדפולנס בתחום הטיפול והחינוך עלתה בצורה דרמתית בעשרים השנים האחרונות. אחת הסיבות לכך היא ההתפתחות הטכנולוגית בתחום מחקר המוח, המאפשרת לראות את השפעת התרגול על מבנה המוח, אך זו לא הסיבה היחידה. מחקרים רבים בוחנים את השפעת התרגול על איכות חייהם של מורים, הורים, ילדים וכמובן של מטפלים ומטופלים. ממצאי המחקרים מרשימים ביותר. נראה כי שילוב של תרגול מיינדפולנס בחיי היום-יום מביא לשיפור תחושת איכות החיים - תחושת WELL BEEING. השפעת התרגול היא במספר מישורים:

פיזיולוגית – שיפור מערכת החיסון, מיתון לחץ דם גבוה, שיפור איכות השינה, הפחתת זיהומים, הפחתת סיכון לחלות במחלות לב.

פסיכולוגית – חיזוק הויסות הרגשי, הפחתת חרדה ודכאון, הפחתת לחץ ושחיקה, הפחתת תגובתיות רגשית, הגברת חמלה, הגברת כח רצון, שיפור

האינטיליגנציה הרגשית והגברת היכולת ליצירת קשר אמפטי.

קוגניטיבית – שיפור התפקוד המוחי (הגדלת החומר האפור במוח) שיפור הריכוז והמיקוד, שיפור ביכולת לקבלת החלטות, הגברת היצירתיות.

תרגול מיינדפולנס הוא תרגול בסיסי שניתן ללמוד בקלות יחסית, האתגר הוא שמירה על שגרת תרגול.

כהורים האתגר שלנו מורכב יותר: שמירה על התרגול של עצמנו והעברת התרגול אל הילדים שלנו. התרגול עם ילדים מותאם לעולמם. פעמים רבות נעשה תוך משחק או ברגע של עצירה והפניית תשומת לב למה שמתקיים כרגע. למשל כשאנחנו משכיבים ילד לישון, זו הזדמנות נפלאה לסיים את היום בנועם וברגיעה. 'טקס' סיום יום יכול לכלול אמירת דבר טוב על היום שחלף ואז מגע של יד ביד או לחי ללחי או יד שלנו שמונחת על בטן או גב של הילד. ואפשר גם ללא מגע רק להיות סמוכים ושותקים. ברגע הזה להתרכז קודם במגע (אם יש), בתחושה ובנשימה. להישאר כך מספר דקות ולהתמקד רק בתחושות שעולות, ברגשות שמתעוררים לבלות כך רגע בשתיקה משותפת. זו הזדמנות מצויינת להקשיב לה, לשתיקה. ולסיים בלילה טוב.

תרגול עם ילדים לא צריך להיות ארוך ופעמים רבות ניתן לקיים אותו בתנועה, אבל שעת ההשכבה לישון היא הזדמנות למין תרגול שכזה.

איך לעשות זאת:

נבחר מנח שמתאים לנו ליד הילד ששוכב /יושב במיטה (מגע יד, ישיבה ליד)

ונאמר: בוא/י נקשיב יחד לנשימות שלנו.....

נקשיב לאויר שנכנס דרך האף ויוצא ממנו....

נשים לב לגוף שלך, איך הוא מרגיש....

נשים לב איך אנחנו מרגישים  שמחים, עצובים, עייפים וכו'....

נרגיש שוב את האויר שנכנס ויוצא....

שיהיה לילה טוב...


מקורות:

ג'ון קבט-זין בתוך:

Siegel,D. (2007) The mindful brain: Reflection and attunment in the cultivation of well-being. Santa Monica, CA: Mind your Brain Inc.

מתי ליבליך – מיינדפולנס להיות כאן ועכשיו. הוצאת כתר 2018.

גילי סלעי - מטפלת משפחתית וזוגית מוסמכת.  בוגרת למודי פסיכותראפיה גוף נפש וביה"ס לפסיכולוגיה רוחנית. משלבת מיינדפולנס בטיפול ומעבירה סדנאות מיינדפולנס להורים ולמורים.

מאמינה כי החיים הם מסע של חוויה, התמודדות והתפתחות שנמשך עד יומנו האחרון.

לכרטיס של גילי.