צור קשר עם אראל
...Loading...

אראל בן צדוק

התמחות: דיכאון, חרדה, טראומה, ניהול לחצים
כתובת: המרגניות 6, כפר סירקין (Google map) (Waze)
טלפון: 054-2440154
אני ברשת:

כיצד נראה תהליך טיפולי? מה גורם לו להתחיל? אילו מאפיינים יש לדרך ההתפתחות ומדוע בעצם הוא דרוש?

פעמים רבות אני מוצא, שההקבלה הטובה ביותר למה שמתרחש בקליניקה הנה ל-"מיתוס הגיבור" - מונח אותו טבע ג'וזף קמבל לפני קרוב למאה שנים. הגיבור הוא חלק בלתי נפרד מכל תרבות. מי מאיתנו לא אהב להזדהות עם סופרמן או תום סוייר בילדותו? אחרים יאהבו בוודאי את בילבי, פיטר פן או בילבו בגינס בדרכו אל הטבעת. כבר ביוון העתיקה סיפרו על אגדות בהם גיבורים כמו אודיסאוס שעבר מסע הירואי וגם בתנ"ך תוכלו למצוא אין ספור גיבורים. אך מיהו גיבור? מה הפך אותו לגיבור ?

נקודת ההתחלה של הגיבור בדרך כלל רגילה - מדובר באדם רגיל - שחי במצב של חוסר מנוחה. מצד אחד הוא נמצא בביתו, מוגן באופן יחסי ולא חשוף לסכנות - מצד שני, משהו מטריד אותו. היציבות שהוא נמצא בה מטעה. בעומק, מתחת לפני השטח, ישנם חומרים הדורשים התייחסות. ואלה, מפריעים לו לחיות בצורה מלאה, רגועה וחופשיה.


יום אחד הוא הוא מחליט לצאת לדרך. למסע של חייו. המטרה - לברר ולהתעמת עם השדים שנמצאים שם בחוץ (או בפנים) על מנת להפוך לגרסה שונה שלו עצמו - גיבור. המסע תמיד לא פשוט... עליו להביט נכוחה, להסכים להיות חשוף, לפעמים להסתכן ולהתמודד עם מה שנמצא בדרכו. כן, מילת המפתח היא להתמודד. וזה דורש אומץ, נחישות, יכולת להתגבר על מכשולים, כושר אילתור ונכונות לגייס את כל הכוחות שלנו, לפעמים אפילו למצוא כוחות שלא ידענו שיש בתוכנו. אך כל זה הופך את הגיבור למי שהוא. ללא ההתמודדות הוא לא היה נהפך לגיבור אלא נשאר אותו אדם ממורמר או לא מסופק שהיה לפני המסע. הגיבור נהפך לכזה בעקבות המסע, וההתמודדות שבאה יחד איתו.

וכל זה קורה גם בטיפול. תהליך של גדילה וצמיחה דומה מאוד למסע הגיבור -שוב ושוב אנחנו נתקלים במכשולים ובקשיים המאפיינים מסע כזה- פגישה עם מפלצות (בתוכנו), עייפות או ייאוש מהדרך, התמודדות עם חולשת כוח הרצון ועוד.


אך בתוכנו את הקריאה למסע, המחויבות הפנימית שחשפה והוציאה אותנו לדרך. אמנם היא מאתגרת ודורשת מאיתנו המון, אך הרצון שלנו להביט בעיניים ולהביס את המפלצות (לפעמים אנחנו עושים את זה בעזרת אהבה ולא רק עם חרבות) - גובר על הרצון להמשיך לחיות כאנטי-גיבור. כמי שוויתר על חייו.


השכר כמובן הוא התחושה של הגיבור - אין שום דבר שישווה לכך, וזה משהו שלא תמיד אפשר לתאר במילים. הצלחתי! עשיתי את זה! תחושה שהמסע הביא אותי למקום טוב יותר ובנה אותי מבפנים, עשה אותי לי שאני - גבר/אישה עוצמתיים, חכמים, רגישים, בעלי ניסיון - תכונות שכולנו מכירים מהסרטים או מסיפורי ילדותנו. כל אלה הן מתנות שלא יסולאו מפז, ומי שעבר טיפול שהיו בו מסע כזה מכיר ויודע איך זה מרגיש.

אני בוגר הסניף הישראלי של מכון האקומי בקליפורניה - טיפול חווייתי ממוקד גוף ומבוסס מיינדפולנס והמשימה שלי היא ללוות גיבורים במהלך המסע של חייהם. ההכשרה שלי כוללת התמחות בפסיכותרפיה גופנית, עבודה בפצעי היקשרות, וטיפול רוחני.

מהו הופך טיפול בפסיכותרפיה למוצלח?
בעוד אנשי מקצוע מתווכחים ביניהם מי נוקט בטכניקה הטיפולית הטובה ביותר - אני חוזר ואומר כמעט לכל מי שהגיע/ה אלי לקליניקה, שטיפול טוב מורכב מהרבה מאוד פעולות קטנות. אני מאמין, שאם יש התקדמות או הפחתה של הסבל, אי אפשר לשים את האצבע על דבר אחד מסוים שהוא "הגורם" שהביא לשיפור. אני מתייחס לכל שינוי לטובה כאל תוצאה שמקורה ברשת של כמה וכמה גורמים התורמים לטיפול, כל אחד בתורו - צעד קטן.

אחד הדברים החשובים שאני עובד עליהם עם מטופלים, כבר בתחילת התהליך, זאת תוכנית לטיפול/דאגה עצמית (Self-Care). לדעתי, זאת אחת המיומנויות החשובות ביותר, התומכות בתהליך אישי-רגשי של צמיחה. אני סבור, שמחובתם של מטפלים לעבוד עם המטופלים על תוכנית כזאת כחלק מהתפיסה הגורסת שפגישה עם מטפל פעם בשבוע למשך שעה בתוך קליניקה, איננה מספיקה לשיפור מהותי בחייהם. בנייה של תוכנית לטיפול/דאגה עצמית (Self Care), המותאמת לצרכים של כל איש ואישה, ויישום נכון- מאפשרים ליצור תמיכה רצופה ומזינה לאורך כל השבוע, בין הפגישות, ולקיים תשתית שתישאר זמן רב לאחר סיום הטיפול (בשפה של האקומי הדבר נקרא "למשאב" - מלשון משאבים). מנסיוני, ללא תוכנית כזאת, קשה מאוד לעבור תהליך נפשי שלעיתים קרובות עשוי להיות כואב, מתיש ובמקרים מסויימים עלול להביא לאפיסת כוחות, אם לא נדאג למשאבים מתאימים.


מה כוללת תוכנית כזאת?
ברור שלכל אדם יש העדפות או צרכים שונים. אחד מקבל את הכוחות שלו בתהליך של יצירה, מישהו אחר/ת בתנועה מודעת או ריקוד. בדרך כלל, אני ממליץ לכלל האנשים להקפיד על שעות שינה, אכילה בריאה ומאוזנת, ביצוע של תרגילי ספורט בהתאם להעדפתם (כמובן שיוגה היא הפעילות המועדפת עלי) והאזנה למוזיקה שידועה ביכולתה לרפא את המוח. תמיכה של אנשים, חיבוק ומגע אוהב הם אחד הדברים המבריאים ביותר אך חשוב לדעת שלא תמיד הם זמינים לאנשים המגיעים לטיפול.במהלך הפגישות הטיפוליות בקליניקה, אנו מקדישים זמן לתכנן תוכנית מסוג זה, אנו מתעכבים על הקשיים ביישום, ומוצאים יחד דרכים לפיתרון מתוך הבנת החשיבות והקושי של מטופלים לדאוג לעצמם. הדבר חשוב שבעתיים בעבודה עם נפגעי פוסט טראומה (מסוגים שונים). להם, תוכנית של טיפול/דאגה-עצמית היא שלב חשוב בהתפתחות וקריטית בהצלחת הטיפול.אני מאמין שהשילוב "טיפול+תרופות" המוביל כיום בעולם, יכול בעתיד להיות מוחלף בשילוב "טיפול+תנועה+מדיטציה", ואני אכן מעודד את המטופלים לתרגל יוגה, לאכול נכון ולשלב מדיטציה בדרך הטיפולית במקביל לפגישות בקליניקה.

שיטת הטיפול במיינדפולנס - כיצד גישה עתיקה  לביצוע של מדיטציה שמקורה בעולם הבודהיזם - יכולה לסייע במצבים של כאב נפשי ?

בשנים האחרונות אנו עדים לכניסה של טכניקות מעולם המיינדפולנס אל תוך השדה הטיפולי-פסיכולוגי. הסיבה לכך היא היעילות המוכחת של שיטות אלה בהפחתת הסבל. "האקומי", פסיכותרפיה חווייתית התנסותית בה אני מטפל בקליניקה, מבוססת על מיינדפולנס. כיצד זה נעשה?

התעלמות מהכאב, בדיוק כמו גם דרמטיזצית יתר שלו אינן עוזרות. הדרך של מיינדפולנס (בעברית- קשיבות) היא התבוננות והכרה בכאב, המסייעת להקלה על המועקה: "הכאב חייב להיות מורגש, והסערה כנראה תימשך. אך אנחנו נחווה אותן בצורה אחרת כשנסכים להיות במודעות ונשים לב למה שקורה בתוכנו. רגעי הכאב הם חלק חשוב מאיתנו, לא פחות מכל חלק אחר, והם עשויים ללמד אותנו המון על עצמנו ועל החיים שלנו. טיפול במיינדפולנס מאפשר לנו לראות בצורה בהירה את טבע הכאב שלנו ומפחית את הבלבול המאפיין ותוקע אותנו במצבי סבל, וכן את הרצון שלנו שדברים יקרו בדרך מסוייימת, מה שמעצים בדרך כלל את הסבל"

(תרגום חופשי לטקסט של ג'ון קבט זיןן)

במהלך טיפול במיינדפולס - אנחנו מנסים לעודד, במקביל לתחושות הפנימיות שעולות, התייחסות סקרנית ואוהדת לחוויה. שאלות כגון: "מעניין מה אני מרגיש עכשיו ? מהיכן זה מגיע ? מה מקור התגובות שלי ?" . לפעמים, אפילו עולה התפעלות ביחס למה שנוכח אל מול המורכבות והתבונה של מנגנוני ההגנה של הנפש שלנו. גם אם זה כואב - אפשר וכדאי להבחין בעוצמות ובדומיננטיות של סבל בחיים לנו. כל אלה הם שערים משמעותיים לתחילתו של תהליך ההחלמה בטיפול.


ההכשרות שלי:
בוגר הסניף הישראלי של מכון האקומיי בקליפורניה . במסגרת הלימודים עברתי הכשרות בנושא טראומה, התקשרות, טיפול מבוסס מיינדפולנס, גישות רוחניות וגופניות. אני משמש כמדריך בהכשרה, ומורה אסיסטנא במכון. בנוסף ללימודים אלה, למדתי והשתתפתי בהשתלמויות עם המורים המובילים בעולם בתחום: פאט אוגדן, דניאל סיגל, ג'ון קבט-זין וד"ר סטן גרוף. כמו כן, קיבלתי השראה מפיטר לוין, בבת' רוטשילד, באזל ואן דר קולק, פיטר פורג'ס, אלאן שור ומיטב המומחים בתחום הפסיכותרפיה הסומטית-גופנית בארצות הברית.

עברתי השתלמות ואני עובד בקליניקה בטיפול מערכתי - קונסטלציה משפחתית, אני סטודנט ל-  AEDP , ובעל ידע ונסיון בהערכת אובדנות, טיפול במגע וטיפול ייחודי בעזרת חלומות.

אני מלמד יוגה מעל 10 שנים, בעל סטודיו ליוגה וחבר בארגון מורי היוגה. אני משלב בין פגישות של פסיכותרפיה ובין עבודה טיפולית באמצעות יוגה בעיקר במצבי חרדה ודיכאון. במשך שנים רבות אני משתתף בסדנאות וקורסים שונים בעמותת תובנה וידידי הדרמה בנושא בודהיזם ומדיטציה. עברתי סדנאות והכשרות בנושא טיפול בתנועה, אימפרוביזציה ותנועה אותנטית ואני בעל נסיון בעבודה מהסוג הזה בקליניקה.


הקליניקה שלי ממוקמת בכפר סירקין, מושב ליד פ"ת ואני מזמין אותך להרים טלפון ולדבר איתי בכל נושא :-)

בוגר מכון האקומי ישראל - טיפול חווייתי ממוקד גוף ומבוסס מיינדפולנס.
ענפים במכון: פסיכולוגיה טרנספרסונלית, טראומה, היקשרות וטיפול זוגי.
השתלמויות: פאט אוגדן, דניאל סיגל, ג'ון קבט-זין, סטן גרוף טיפול מערכתי - קונסטלציה משפחתית, מבוא ל- AEDP , הערכת אובדנות, טיפול במגע וטיפול בעזרת חלומות.
מורה ליוגה מוסמך, חבר בארגון מורי היוגה,
סדנאות וקורסים שונים בעמותת תובנה וידידי הדארמה בנושא בודהיזם.
סדנאות והכשרות שונים בנושא טיפול בתנועה, אימפרוביזציה ותנועה אותנטית.



מטפלים נוספים

יניב גפנר
פסיכותרפיסט גופני מוסמך, מטפל בעברית ובאנגלית בקליניקה פרטית בתל אביב, ראשון לציון ואונליין. מתמחה וחוקר התמודדות וטיפול בחרדה באמצעות כלים לחיבור-עצמי. לקריאה נוספת: https://www.yanivgafner.com/blog
נועה זהבי
מלווה נשים בתהליכי התפתחות אישית, מערכות יחסים ובצמתים של אמצע החיים
איה עובדיה
פסיכותרפיה גופנית- טיפול גוף נפש. טיפול הוליסטי,שיחה, מגע, תנועה, קול, מדיטציה.